Човешките
същества се нуждаят от наративни символи, които ни карат да се връщаме
отново и отново към произхода на битието и битието в света. Съществото,
което Хайдегер споменава. Едно от тези символични съмнения е митът за
Орфей. Слизането му в подземния свят (κατάβασις или пътуването
му отвъд) е заради любов. Неговият символ, Орфизмът, се закотвя в култа
към две божества, които ни дефинират – Аполон и Дионис, които в своя
дуализъм изплуват на повърхността, но които ни изискват в своята
виталност. Орфей съчетава Аполон и Дионис в човечеството, но също и
светлината и тъмнината, човешкото и божественото, светлината и сенките.
Въпреки
всичко, митът за Орфей е един от митовете, които са останали най-
незабелязани в по- голямата част от историята на човечеството, макар че
от наша гледна точка той символизира в себе си трите велики думи, които
определят нашето съществуване: любов, живот и смърт.
В
едно свое кратко стихотворение, което ще бъде увековечено в международен
план от певицата и автор на песни Джоан Байз, испанският поет Мигел
Ернандес много просто казва:
Той пристига с три рани:
Тази на любовта,
Тази на смъртта,
Тази на живота.
С три болки той идва:
Тази на живота,
Тази на любовта,
Тази на смъртта.
С три болки съм аз:
Тази на живота,
Тази на смъртта,
Тази на любовта.
В мита за Орфей има три думи: любов, живот и смърт.
В тези три думи сa големите въпроси, присъщи на човешкото същество,
чрез които са вмъкнати други велики идеи, също свързани с Орфей:
музиката, винаги асоциирана с поезията, изкуството, желанието за
безсмъртие, сексуалността, жизнеността и възкресението, болката от
изгубената любов, ролята на жените и животните…
Обаче на Орфей,
според Платон, са присъщи и несъвършенства: неспособен е да умре, за да
изживее любовта си с Евридика в подземния свят. Но всъщност той не иска
любов в подземния свят, в телурична среда, а в живота. Той не разбира
любовта в смъртта, а в живота.
От древни времена е известно, че
музиката, която се олицетворява с Орфей, е смятана за съществена сила,
способна да предпазва от болести и да издига човека до божественост, но
също така и че е способна да го тласне към силите на злото, способна да
успокоява бурите, да успокоява духовете на екипажа и че им вдъхва сили
да победят страховитите сирени в приключението на аргонавтите.
Силата
на музиката, свързана с поезията, с думите, разчупва границите на
природата, успокоява животните, премества планини, променя течението на
реките, преодолява границите между живота и смъртта.
Любовта към
Евридика подтиква Орфей да посети ада, да забележи силата на смъртта, да
се втурне в нея, но и желанието да я съзерцава го отвежда до там, че да
не може да се наслади на любимата си в живота и да трябва да понесе
огромни наказания, докато не се срещнат отново.
В Хадес тя вече е
мъртва. В крайна сметка обаче Любовта побеждава смъртта, както в добре
познатото стихотворение на испанския поет Франсиско де Кеведо „Постоянна любов отвъд смъртта“, което казва в последната си шестнадесетична сричка: „Ще бъдат вече прах, но влюбен прах“.
В
желанието си да се събере отново с Евридика, Орфей наистина пресъздава
паметта й, но не и самата нея. Той изгражда фикция, която по-късно го
кара да се поддаде.
В днешния свят колко пъти създаваме измислици, които ни карат да се поддадем на реалността на това пътешествие в отвъдното (κατάβασις). Ние винаги живеем с три рани: тази на живота, тази на смъртта и тази на любовта, и в своя митичен архетип Орфей може да ни доближи до разбирането на света, на битието (Dasein) според Хайдегер със своята релевантност и хуманност.
Превод – Гергана Златкова
No hay comentarios:
Publicar un comentario